A sport mindig szerves része volt az életének, azonban a középiskolai évei alatt sebésznek készült Gulyás József, ennek ellenére örül, hogy végül pedagógusi pályára lépett – emlékezik vissza a kezdetekre. Annyira érdekelte a biológia és az emberi test összetett működése, hogy végzősként orvosi egyetemre adta be a jelentkezését, a választott intézményben azonban egy ponttal lemaradt a bejutásról. Gimnazista korában aktívan sportolt, focizott és kézilabdázott, csapatával többször szerepeltek eredményesen országos versenyeken. A mozgás szeretete mindig közel állt hozzá, tanára hatására lett ő maga is testnevelő pedagógus. Diplomáját a Ho Si Minh Tanárképző Főiskolán szerezte biológia és testnevelés szakon, majd letelepedett Hatvanban, és a mostani Széchenyi István Római Katolikus Technikum és Gimnáziumban kezdett el dolgozni.

Mint mondja, 1983-ban, amikor a városba került, és elkezdett tanítani, a diákok sokkal aktívabbak voltak, jobban szerették a sportot. Telenként jégpályát csináltak, házi bajnokságokat és szánkótúrákat szerveztek a gyerekeknek, valamint olimpiai ötpróbán vettek részt, melynek célja az volt, hogy minél több gyereket mozgassanak meg. Gulyás József pörgős időszaknak nevezi ezeket az éveket. – Voltak szombatok, amikor kinyitották a tornatermet, olyankor mindig megtelt a helyiség diákokkal, amikor pedig versenyeken vettünk részt külön járatokat kellett bérelni, hogy eljussunk egy-egy helyszínre, annyi jelentkező volt – mondja. Hozzáteszi, példamutatással lehet megszerettetni a gyerekekkel a mozgást, még mindig vannak családok, ahol közös időtöltésnek számít a sportolás. Az évek során folyamatosan képezte magát, a Semmelweis Egyetemen kiegészítő szakon középiskolai testnevelő végzettséget szerzett, közoktatási vezető képzésen vett részt, és pedagógus szakvizsgát tett 2010-ben, valamint testnevelési szaktanácsadó is. Gyógytestnevelőként pedig felmentéssel rendelkező tanulóknak tart gyógyúszást. Tanítványait rendszeresen készíti fel közép- és emelt szintű érettségi vizsgára testnevelés tantárgyból, valamint városi, területi és országos sportversenyekre, ahol eredményesen szoktak szerepelni a fiatalok egyéni és csapat kategóriában egyaránt.

Idén a tizedik osztályát ballagtatta el, osztályfőnöki tevékenységére jellemző a türelem és megértés, mindig törekszik jó közösséget alakítani – Úgy gondolom egy pedagógusnak tudnia kell jól kommunikálni, hogy mikor, hogyan és mivel lehet ösztönözni a gyerekeket, hogy mindenki a legjobbat hozza ki önmagából. Ilyen tekintetben szerencsém van, mert rendelkezem azzal a képességgel, hogy gyorsan és könnyen építek kapcsolatot – vélekedik Gulyás József. Ezt az adottságát kamatoztatta játékosedzői tevékenysége alatt is, több éven át foglalkozott a Hatvani Kézilabda Szabadidő Sportegyesület női csapatával. Pályája legnagyobb kihívásaként emlékszik vissza, amikor a város két kézilabdacsapatából kellett egyet kialakítania. – Egy majálison Hatvan-Hatvan kézimeccs volt, több száz nézővel. Két térfélen játszott a két csapat, a lányok elverték egymást, szó szerint. A közös munka megkezdésekor mindenkivel meg kellett tanulni szót érteni, nagy feladat volt csapatot kovácsolni a játékosokból, de sikerült egészen az NB II-ig jutni – eleveníti fel.

Az ifjúságért végzett több évtizedes alázatos munkájáért a városi pedagógusnapon átvehette a Hatvany Irén kitüntető emlékérmet. – Soha nem azért dolgoztam, hogy díjjal ismerjék el a munkám, ennek ellenére megtisztelő volt átvenni ezt az elismerést, jóleső érzés, hogy méltónak találtak rá – mondja. Gulyás József decemberben tölti a 65. életévét, azonban nem tervez nyugdíjba menni, jelenleg is tanít gyógyúszást, valamint kézilabdaedzőként tevékenykedik Turán a főállása mellett.

Szenvedélye a kertészkedés és a barkácsolás, ezekkel tölti szabadidejét. Feleségével, Rózsa Csillával telket vásároltak, ezen építkeztek, ám nem minden feladatot bízott szakemberre, burkolt, festett és asztalos munkákat is végzett. – Ha újra születnék, asztalos lennék, nagyon szeretek fával dolgozni, ebben nagyapámra hasonlítok, ő is mindent maga csinált – fogalmaz. Hozzáteszi, ezt a házat igazán a sajátjának érzi, mivel olyannak alakították ki, amilyennek elképzelték. Gulyás József sokoldalú személyiség, mi sem bizonyítja jobban, minthogy pedagógusi pályája mellett 19 egyéb dologgal is foglakozott az évtizedek alatt. – Piacoztam, voltam közvélemény-kutató, dolgoztam a mezőgazdaságban, de volt, hogy festőszerszámokat árultam. Azért tudok pontos számot mondani, mennyi mindent csináltam, mert a lányaim, Nóra és Ildikó összeszámolták – mondja mosolyogva, kiemelve, hogy mindez soha nem ment a tanítás rovására.