Az UNICEF Magyarország 2022-ben végzett felmérése szerint a tizenévesek 85%-a legalább egyszer már átesett iskolai bántalmazáson. A megkérdezettek 66%-át pedig rendszeresen éri fizikai, vagy verbális erőszak.

A Újhatvani Római Katolikus Általános Iskolában nem fordulnak elő ilyen esetek – hangsúlyozta az oktatási intézmény igazgatója. Pozsár Andrea kiemelte, az iskolai bántalmasok esetében a megelőzésen van a hangsúly. Ahogy mondta, fontos, hogy megteremtsék azt a befogadó és elfogadó légkört, amelybe szívesen megy a diák, valamint az is lényeges, hogy a tanárok, a tanulók, és a szülők között kialakuljon egy bizalmi kommunikáció. Nagyon fontos a közösségépítés, mert ilyenkor a gyerekek csapatban tevékenykednek együtt, aminek a segítségével összekovácsolódnak. Továbbá lényeges, hogy a pedagógusok olyan oktató – és nevelőmunkát végezzenek, olyan munkaformákat alkalmazzanak, amelyek a gyerekek közötti együttműködést, a kommunikációt és egymás megismerését is segítik – mondta.

Pozsár Andrea azt kéri a szülőktől, hogy ha iskolai bántalmazásról értesülnek, minden esetben a pedagógussal vegyék fel a kapcsolatot, mert ő az, aki a gyerekekkel együtt van, így a probléma megoldásában a tanító és a tanár szerepe rendkívül kiemelt.

A szülői támogatás rendkívül fontos, ha a gyermek bántalmazás áldozata lesz. Azonban a trauma hatására a zaklatás ténye sokszor csak nehezen felismerhető – erről már a Heves Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Hatvani Tagintézményének pszichológusa beszélt. Emődiné Halász Renáta azt is elmondta, ha a szülő figyelmesen fordul a gyermeke felé, észreveheti a bántalmazás jeleit. – Valóban előfordulhat az, hogy ez nem jelenik meg verbálisan otthon. Ilyenkor lehet a viselkedéses jellemzőket nézni. Ha a gyerek nem szeretne iskolába menni, látszólag mondvacsinált indokokkal, ha valamilyen kifogás megjelenik, ami arra irányul, hogy kerülné a közösségi helyzeteket, valamint elszigetelődés, depresszív hangulat, vagy szorongás jelentkezik, akkor ezekre oda kell figyelni a szülőknek – részletezte.  

Emődiné Halász Renáta arra is felhívta a figyelmet, hogy, ha ilyen jeleket tapasztalnak, a szülőknek rögtön cselekedni kell, ugyanis a gyermekkori bántalmazások sok esetben a felnőtt korban is megmaradnak traumaként. Fontos tudni, hogy a szakember segítsége a folyamat bármelyik időszakában kérhető. – Akár az iskolapszichológus, vagy akár itt a pedagógiai szakszolgálat munkatársainak a segítsége is kérhető. Szülői kérésre is rendelkezésre állunk. Bejöhet és tanácsot kérhet. Azért érdemes először az iskolában a pedagógussal beszélni, mert lehet, hogy neki már megnyílt a gyermek, és elindul egy párbeszéd a konfliktussal kapcsolatosan. A szakember egy olyan mankó, akinek a véleménye a konzultációs lehetősége kérhető. Akár itt, akár az iskolában mondta.   

Emődiné Halász Renáta kiemelte, a szülő azzal is sokat tehet, ha a gyermekét már óvodás korban megtanítja arra, hogy hogyan fejezze ki az érzéseit, így egy esetleges bántalmazás eseményéről is időben értesülhet a szülő, vagy a tanár.

A Heves Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Hatvani Tagintézményének elérhetőségei az alábbi weboldalon találhatók:

Intézmény : Infóbázis (kezenfogva.hu)