Az utóbbi időszakban ismételten megnövekedett a Magyar Posta és szolgáltatásai (pl. EMS szolgáltatás) nevében történő visszaélések száma, amelyekben a cég védjegyeit (logo) és arculati elemeit jogosulatlanul felhasználva igyekeznek megtéveszteni a lakosságot. Az ügyfelektől egyre több ilyen bejelentés érkezik napi gyakorisággal.

A hamis e-mailben vagy sms-ben, illetve telefonhívásban általában csomag átvételéhez vagy nem létező nyereményjáték, promóció, esetleg fiktív jótékonysági akció kapcsán kérik a címzett adatainak egyeztetését és/vagy a díj, esetleg adomány kifizetését, vagy fizetési késedelemmel kapcsolatos felszólítással fenyegetnek. Az is előfordul, hogy a lakosság által apróhirdetési portálokon feladott hirdetések kapcsán jelentkeznek a csalók, magukat komoly vevőként beállítva és az EMS postai szolgáltatás nevével visszaélve, hamis e-mailben vagy sms-ben próbálnak biztosítási/feladási/megbízási díjra hivatkozva adatokat és pénzt kicsalni.

Az e-mailben látható „Kattints ide”, „Fizessen online” vagy „Küldje el nekem a csomagot”, vagy „Erősítse meg címét”, „Csomagja kézbesítésre vár, kérjük, erősítse meg a vám befizetését”, illetve hasonló feliratú linkre kattintva azonban adathalász weboldalra kerül a címzett, az itt megadott adatok pedig csalók birtokába jutnak és a bankszámlán lévő pénz is veszélybe kerülhet. Az is előfordulhat, hogy a link megnyitásával rosszindulatú, kártékony szoftvert telepítenek az eszközünkre.

Fontos, hogy ha ilyen gyanús e-mailt vagy sms-t kap, semmiképp ne kattintson a benne szereplő hivatkozásokra, és ne adjon meg adatokat! Első lépésként mindig ellenőrizni kell a feladó e-mail címét vagy sms esetén a küldő telefonszámát, mert abból rögtön kiderülhet, hogy nem a Magyar Posta hivatalos elektronikus címéről (@posta.hu) vagy telefonszámáról (06-30-344-4987) érkezett a megkeresés.

A Magyar Posta kizárólag nemzetközi küldemények esetén a vámkezelési díjak kiegyenlítése kapcsán küld online vagy sms fizetési értesítést, amelyben minden esetben a www.posta.hu/szolgaltatasok/vam link szerepel.

GYANÚRA, FOKOZOTT ELŐVIGYÁZATOSSÁGRA ADHAT OKOT:

  • az ismeretlen feladó,
  • kéretlen e-mail, sms vagy telefonhívás,
  • ha a Levélszemét vagy Spam mappában található az e-mail,
  • a magyartalan megfogalmazás és/vagy a túlzottan sürgető hangvétel,
  • a helyesírási hibák, az ékezetek használatának mellőzése, cirill vagy kínai karakterek használata,
  • vagy ha nem is rendeltünk csomagot, mégis arról értesítenek, hogy fizessünk a megrendelt csomagért,
  • illetve a túl kecsegtető, drága telefon- vagy egyéb nyeremény, ajánlat vagy kedvezmény ígérete,
  • ha a nyereményjátékhoz nincs mellékelve játékszabályzat és adatkezelési tájékoztató,
  • ha a megkeresésből hiányoznak a kapcsolattartási információk (név, telefonszám),
  • valamint ha külföldi telefonszámról vagy nem „posta.hu” végződésű e-mail címről érkezik a küldött üzenet.

Az adathalászat megelőzésével kapcsolatban bővebb információ a https://kiberpajzs.hu oldalon és itt érhető el. A megtévesztő értesítésekről szóló ügyfélbejelentéseket a Magyar Posta komolyan veszi, és a lakossági tájékoztatás mellett jelzi azt az intézkedésre jogosult hatóságnak is. Ha valaki mégis a csalók áldozata lesz és kár éri, akkor tegyen rendőrségi feljelentést.

Forrás: posta.hu

Kezdőkép: illusztráció