2022.08.11-én P.Gábornét a korai délutáni órákban hívta fel ismeretlen elkövető, aki magát az OTP alkalmazottjának adta ki. Gyanús utalásokra hivatkozva rávette sértettet, hogy egy új biztonsági rendszert telepítsen a telefonjára, amihez próba utalásokat is kell végrehajtani. A sértett a kapott utasításnak megfelelően elvégezte a „próba”utalásokat, ennek eredményeként több, mint négy millió forintot utalt el a számlájáról a csaló részére.

2022.08.15-én hasonló hívást kapott H.Tamásné. Az ismeretlen telefonáló az OTP alkalmazottjának adta ki magát, és arra kérte, hogy „vírus” miatt adja meg a bankkártyája adatait és a biztonsági kódot. A sértett ezt megtette, ezt követően ismeretlenek közel másfél millió forintot utaltak el a számlájáról.

Sajnos nem csak ők ketten váltak hasonló csalás áldozatává. Sokan vannak, akik a pénzszerzésnek ezt a viszonylag egyszerű módját választották és folyamatosan próbálkoznak. Ha nem is minden egyes alkalommal kíséri siker a tevékenységüket, a csalónak összességében még mindig megéri, mert mindig akad, akit sikerül megtéveszteni.

  • Ismeretlen telefonáló által javasoltak alapján, még ha pénzintézeti alkalmazottnak is mondja magát, vagy üzenetben kapott linkről, soha ne töltsön le és telepítsen alkalmazást!
  • Ha nem tudja pontosan egy alkalmazásról, mire használható, ne telepítse sem a számítógépére, sem egyéb mobil eszközre, különösen mások kérésére ne tegyen ilyet!
  • Ha ilyen, vagy hasonló hívást kap, hívja fel Ön a saját bankját a központi hívószámon, vagy érdeklődjön személyesen, esetleg további bankban történő személyes ügyintézésig tiltasson le minden utalást és a bankkártyája használatát!

Romantikus csalás

Ismeretlen tettes ellen tett feljelentést egy édesanya a lánya biztatására. A sértett a nyár folyamán ismerkedett meg „valakivel” az interneten, aki megkereste őt a facebook-on. Az illető azt állította magáról, hogy az ENSZ alkalmazásában van és szeretne Magyarországra költözni, szeretne a sértettel élni. A facebookon üzeneteket küldözgettek egymásnak, míg az újdonsült ismerős először repülőjegyre kért pénzt, aztán ügyvédre, a sértett pedig közel hét ezer USA dollárt utalt a megadott számlaszámra.

Nem ő az egyetlen, akit ilyen módon károsítottak meg csalók. 

A csalók előszeretettel ismerkednek az interneten, gyorsan kitapasztalják, mire vágyik a partnerük, és persze mindent meg is tesznek, hogy megfeleljenek a kiszemelt áldozat elvárásainak. Ál profilok mögé bújva könnyű mindent megígérni, tökéletesnek látszani.  

A csalók szerelmet ígérnek és változatos legendákat találnak ki, amivel ráveszik a sértetteket, hogy pénzt utaljanak  a részükre. A sértettel való ismerkedés, kapcsolattartás során persze gondosan ügyelnek arra, nehogy „élő” kapcsolatba kerüljenek (pl. ha telefonon beszélnének, hirtelen elfogy a térerő, a skype műszaki hiba miatt nem működik), és kiderüljön egyáltalán, hogy az illető férfi vagy nő, milyen nemzetiségű, hány éves, hogy néz ki stb.

  • Legyen gyanús, ha egy ismerkedés során a partnerrel nem lehet semmilyen személyes kontaktust teremteni és meggyőződni arról, ki is ő valójában!
  • Legyen gyanús, ha valaki egy rövid, felületes ismeretség kapcsán pénzt kér!
  • Legyen gyanús, ha a kölcsönt kérő arra hivatkozik, hogy van pénze, vagy óriási nyereménye, csak éppen most nem fér hozzá, de majd visszaadja!

Vásárlás az interneten

Jelentős nagyságrendet képviselnek az internetes hirdető oldalak, mint például a Jófogás.hu, felhasználásával elkövetett csalások. A kiválasztott termék árának elutalását követően az áru vagy nem érkezik meg, vagy nem az, vagy nem olyan minőségben, mint hirdetésben, és a hirdető rendszerint elérhetetlenné válik.

I.Béla lakóautót szeretett volna vásárolni, talált is egy megfelelőt a Jófogás.hu oldalon. A hirdető előre kérte a vételár felét és a külföldről történő behozatal díját, összesen közel négyezer eurót, amelyet a sértett el is utalt a részére. A gépjármű azonban nem érkezett meg és a hirdető is elérhetetlenné vált.

K.Zsolt egy kamerát szeretett volna vásárolni, ő is a Jófogás.hu oldalon talált egy számára megfelelőt. Meg is egyeztek a hirdetővel, amely szerint a terméket az eladó Foxpost szolgáltatással küldi a megrendelő részére. A Foxpost automatánál a vásárló kifizette a kamera ellenértékét (kicsivel több, mint ötvenezer forintot), azonban a boxban található csomag üres volt.

Hasonló kellemetlenség ért egy másik sértettet is, aki a Marketplace felületen szeretett volna vásárolni, az árut ő is Foxpost szolgáltatással kérte kézbesíteni. Az áru értékét azonban hiába utalta el előre (közel negyvenezer forintot), a csomag nem érkezett meg, az eladó elérhetetlenné vált.

Ezeket a csalásokat nehéz teljes bizonyossággal megelőzni.

  • Legyen gyanús a szokásostól lényegesen olcsóbb ár!
  • Lehetőség szerint teremtsék meg a lehetőségét a megvásárolni kívánt dolog személyes szemrevételezésének, ellenőrzésének, és az áru vételárát csak az áru átvételekor adják át, vagy utalják el!
  •  Lehetőség szerint teremtsék meg a szolgáltatást nyújtóval is a személyes kapcsolatfelvételt, ellenőrzést!

Adatlopás

A személyes adatok gondatlan megosztása vagy rossz kezekbe kerülése, a személyes adatokkal visszaélés nagyon is valós, komoly következményekkel járhat.

A pénzügyi következményektől az érzelmi következményekig, az online adatokkal való visszaélés nagyon sokféle hatással lehet, melyek még évekig is elhúzódhatnak, ezért nagyon komolyan kell vennünk azokat.

Egy fiatal nő  tett feljelentést, amely szerint  a rosszlányok.hu oldalra  valaki feltöltötte az adatait és a fényképét egy női testre szerkesztette. Az ügyről úgy szerzett tudomást, hogy a hirdetésére el kezdték őt zaklatni.

A személyes adatok kézben tartása és a magánélet határainak megerősítése érdekében javasoljuk:

  • Használjon egyedi, összetett jelszót minden online fiókjához, és fontolja meg a jelszókezelő használatát!
  • Gondosan vizsgálja felül adatvédelmi és biztonsági beállításait, és korlátozza a látható és megosztható lehetőségeket! Utólag is ellenőrizze a már telepített webszolgáltatások és alkalmazások adatvédelmi és biztonsági beállításait
  • Tiltsa le az ön által nem használt alkalmazásokat és funkciókat!
  • Kapcsolja ki a követési és a helymeghatározó szolgáltatásokat, amikor éppen nem használja, és konfigurálja a böngészőt úgy, hogy rendszeresen törölje a sütiket!
  • Számos alkalmazás hozzáférést kér a személyes adatokhoz, például a földrajzi helyhez, a névjegyzékhez és a fényképalbumhoz, mielőtt igénybe vehetné a szolgáltatásaikat. Óvakodjon az olyan alkalmazásoktól, amelyek hozzáférést igényelnek a kínált szolgáltatáshoz szükségtelen információkhoz!

Kezdőkép, illusztráció: archív