A Németországból indult Jenaplan módszer adaptációját vezetik be az 5. Számú Általános Iskolában. A reformpedagógiai koncepció már az ország három iskolájában működik, ahol a diákok és szülők egyaránt nagy megelégedettséggel fogadták. A módszer alapvető lényege, hogy a gyermekek fejlődését helyezi előtérbe, és arra épít, hogy a szükségleteik szerint tudják elsajátítani a tudást. Célja, egy közösségi iskola megteremtése, ahol tanárok, tanítók a szülőkkel közösen nevelik, oktatják a tanulókat.
A tananyagot életterületek köré szervezi, és ritmikus heti tervben dolgozza fel a tanulnivalót. Így a reggelek beszélgető körrel indulnak, amit egy differenciált tevékenység követ, majd a nap zárásaként ismét beszélgető kör keretében foglalják össze az addig megtanultakat. Tudásuk szintjéről szöveges értékelést kapnak, ezen keresztül a tanuló megtudja, melyek azok a területek amiben kiemelkedő, és azt is, hogy miben szükséges fejlődnie.
Ez a technika a gyermeki logikára épít, és életszerű példákon keresztül sajátítják el a lexikális ismereteket.
– Ez nem azt jelenti, hogy nem az állami tanterv szerint folyik az oktatás. Csupán más struktúrába helyezzük a megtanulandó ismereteket. Igyekszünk életszerű példákkal állni a gyerekek elé, hogy azok minél jobban igazodjanak az életkori sajátosságaikhoz. Ennek eredményeként pedig könnyebben fogadják be az információkat – emelte ki Dr. Kopp Erika, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Intézetének adjunktusa.
Ginczli Lajosné, az 5. Számú Általános Iskola igazgatója tájékoztatott, hogy a 2016/17-es tanévtől kezdik bevezetni a Jenaplan adaptációját.
– Felmenőrendszerben építjük be a nevelésünkbe, így jövő évben egy elsős osztályt indítunk ezzel a módszerrel – tette hozzá.
Dr. Kopp Erika a szülőknek és pedagógusoknak előadást tartott a Jenaplan lényegéről és gyakorlatban való használatáról.
Kezdőkép: Google.hu