A 4,25 méter magas MÁVAUT Ikarus 556-os járműve volt a fő szenzáció a Volánbusz Hatvani Retró Napján. Az 1968-ban, magyar mérnökök tervei alapján elkészített emeletes buszt – alapos és aprólékos munkával járó felújítás után – most először mutatta be a nagyközönségnek a Volánbusz. A 60-as évek elején gyártották, kettő autóbuszként közlekedett, külön az alja és a teteje, majd amikor megvásárolta a Volán, emeletes buszt építettek belőle. Kezdetekben Budapesten közlekedett, de sajnos a villamosvezetékek miatt nem fért el, ekkor Pécsre költöztették. 1977-ben vonták ki a forgalomból, majd egy üdülőben büféként funkcionált. Ezután egy ceglédi bontóba került, majd egy magánszemély megvásárolta. A Volán ezt követően szerezte meg – mondta Szathmáry Norbert, értékmentési munkatárs, autóbusz-vezető. Felújításkor törekedtek a busz korabeli kinézetének megőrzésére, azonban a műszaki tartalmon kicsit változtattak. Korszerűbb fékeket és motort kapott, így egy teljesen üzemképes jármű lett, amit bizonyít, hogy a retró napra is egy hosszú út megtétele után érkezett. Ezeken a buszokon egyébként még kalauz teljesített szolgálatot, aki a hátsó ajtónál foglalt helyet. Ugyanitt egy foglaltságjelző is volt, ami mutatta a felsőszint telítettségét, ugyanis ott a stabilitási okok miatt fontos volt, hogy senki ne utazzon állva.

A retró napon több mint harminc járművet mutattak be, köztük autóbuszokat, vontatókat, tűzoltóautókat is. Kameniczky Ákos, a Volánbusz Zrt. forgalmi és kereskedelmi főigazgatója elmondta, a Volánbusz 2020-ban indította el az értékmentési programot, ennek célja, hogy az elődvállalatok különleges járműveit megőrizzék az utókor számára. Ennek köszönhetően ma már egyre több restaurált, veterán korú autóbusszal rendelkezik a Volánbusz. – Azt gondoltuk, ki, ha ne mi koncentráljunk a megőrzésre. A különleges járműveket, illetve, amelyekhez kötődünk eltesszük az utókor számára, és szépen lassan felújítjuk – fejtette ki.

A retró napon bemutatták a múlt év végén napvilágot látott „Mindenki egyért! Egy mindenkiért!” című könyvet is, mely a volántársaságokat mutatja be egy vastag kötetben.

A rendezvény másik nagy látványossága a Faros-1 nevet viselő, zöld színű jármű volt. A farmotorjáról elnevezett ikonikus busz nagy sikert aratott, Horváth Géza autóbusz-vezető azt mondta, többen mondták neki, hogy korábban ők is vezettek ilyen típust. A Faros-1 Kaposváron parkol, két éve újították fel, és csak mint az emeletes busznak, ennek is hosszú története van. –1967-es gyártású, 1980-ig volt forgalomban, majd raktárként használták. 1999-ben vásárolta meg a Volán, 2000 nyarára készült el. Teljes felújítást kapott, hiszen csak egy csupasz busz volt, ülés és motor sem volt benne. Szerencsére az ablakok megmaradtak jó állapotban – részletezte. Hozzátette: a kárpitosnak is különleges élmény volt, és nagy kihívást is jelentett, hogy újra egy farmotoros buszba gyárthat üléseket. A Faros 1-est a retró napon bárki kipróbálhatta, többször indult városnéző körútra.

Fotó: Albert Péter