A Bosch és a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság 2015-ben kezdte meg annak az együttműködésnek a kidolgozását, melynek keretében mostantól egy eddig csak kizárólag a Bosch autószervizekben használt adatbázis szoftver segíti a katasztrófavédelem irányítási központjainak munkáját. Egy közúti balesetnél a sérültek kimentése során kulcsfontosságú az adott jármű technikai paramétereinek ismerete, az akkumulátor helyének pontos beazonosítása és a jármű áramtalanítása. Ez az első lépés a mentési munkálatok megkezdésekor, elkerülve ezzel az áramütés veszélyét. Az új felhasználási területre lépett szoftver egy baleset során így akár életet is menthet. A Bosch az elmúlt hónapokban országosan 600 tűzoltónak oktatta ingyenesen a program kezelését.
A katasztrófavédelemnek átadott, eddig csak javításra, diagnosztikára használt ESI[tronic] 2.0 szoftverhez hasonló összetett adatbázissal egyetlen autógyártó sem rendelkezik. A szoftver tartalmazza az utakon futó autók, tehergépjárművek több mint 95 százalékának pontos műszaki információit. Az adatok új modellek esetében már a gépkocsik piaci bevezetése után legfeljebb 6 hónappal rendelkezésre állnak. A baleseti mentés során a tűzoltóknak az akkumulátor pontos helye a legfontosabb információ a jármű áramtalanítása miatt. Nehezíti a mentést, hogy az akkumulátor az újabb autókban sok helyen lehet, nem csak a motorháztető alatt, és előfordulhat az is, hogy több akkumulátor is van egy autóban. Ezért fontosak a Bosch adatbázis szoftverének naprakész, másodpercek alatt kereshető információi, mert az összetört autóban lévő sérültek ellátása addig nem kezdődhet meg, amíg az áramtalanítás meg nem történt.
Számos intézkedést vezettek be az elmúlt néhány év során a fejlett piacokon, amelyekkel jelentősen csökkenthető a közúti balesetek halálos áldozatainak száma. A Bosch meghatározó szerepet játszott ebben a fejlődésben: a számtalan közlekedésbiztonsági fejlesztés egyik példája a ma már minden autóban megtalálható ABS, amelyet elsőként a Bosch mutatott be 1978-ban.
„A Boscht autóipari tapasztalata, valamint a forgalomban lévő gépjármű állományt lefedő, kiterjedt tudásbázisa alkalmassá teszi arra, hogy segítséget nyújtson a katasztrófavédelem szerveinek abban, hogy a balesetek, katasztrófák mentési munkálatait a lehető leggyorsabban meg lehessen kezdeni. Ehhez hatékony segítséget nyújt a Bosch szoftvere, amely lefedi a jelenleg az utakon futó járművek csaknem teljes spektrumának műszaki paramétereit, tartalmazza egyebek mellett a kármentés során kiemelten fontos akkumulátor és a légzsák vezérlőegységek beazonosításához szükséges adatokat” – emelte ki Javier González Pareja, a magyarországi Bosch csoport vezetője.
„A tűzoltók tavaly közel 60 ezer káresethez vonultak, ezeknek több mint a fele műszaki mentés volt. Nincs két egyforma baleset, ezért fontos a lehető legmagasabb szintű felkészültséget elérni a beavatkozó állománynak, valamint biztosítani kell a beavatkozás hatékonyságát növelő korszerű eszközöket és rendszereket is.” – hangsúlyozta Dr. Tollár Tibor a katasztrófavédelem főigazgatója. Elmondta azt is, hogy évente átlagosan hatezer közúti baleset történik Magyarországon, amelyeknél jelentősen meggyorsíthatja a beavatkozást, és ezzel az életmentést a gépjárművek műszaki paramétereinek pontos ismerete.