Bár a korai fejlesztés még az óvodás kor előtt megkezdődik, fontos, hogy ez a nevelési intézményekben is folytatódjon. A Hatvani Gesztenyéskert Óvodába 8 olyan kisgyermek jár, akinek valamilyen fejlődési rendellenessége van. A kicsik fejlesztésében az óvodapedagógusok mellett képzett szakemberek is besegítenek, akik életkori sajátosságokhoz mérten foglalkoznak velük. Fazekas Zsuzsanna gyógypedagógus elmondta, a külön foglalkozások alkalmával olyan tevékenységeket választanak a gyermekeknek, amik a mindennapi életüket is megkönnyítik. – Egy autista esetében például érdemes napirendet készíteni, ami meghatározott cselekménysorozatokból áll, ezen kívül pedig az érzelmeire is oda kell figyelni – emelte ki.
Szekeres Beáta óvodapedagógus szerint jó, hogy a kicsik már ilyen fiatal korban találkoznak olyan gyermekekkel, akik másabbak a többieknél, ezáltal szociálisan befogadóbbak lesznek a társaikkal szemben.
A Lesznai Anna Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményben is már óvodáskortól foglalkoznak az értelmileg sérült és érzékszervi fogyatékos gyermekekkel. – A korai fejlesztés a lehető legfiatalabb korban elkezdett fejlesztést jelenti, ami 2-5 éves korig tarthat. Persze ezt a folyamatot nem lehet megszakítani, óvodáskorban is folytatni kell – hangsúlyozta Ványi Lászlóné, a Lesznai Anna EGYMI igazgatója.

Fontos azonban kiemelni, hogy a szakemberek munkájához a szülők segítsége is elengedhetetlen. A korai fejlesztés csak abban az esetben igazán hatásos, ha a rendellenességek korai tüneteivel orvoshoz, gyógypedagógushoz fordulunk. Hatvanban minden önkormányzati bölcsődében és óvodában foglalkoznak sajátos nevelési igényű kisgyermekekkel.