Ez volt a 12. alkalom, hogy megrendezték a Hatvan Város Partner Programját, ez az a rendezvény, ahol azokat a vállalkozásokat díjazzák, amik kiemelkedően teljesítenek, és sokat tesznek a településért. A Partner Program lényege, hogy a város és a városban élő cégek szoros kapcsolatot alakítsanak ki és tartsanak fenn egymással. A vállalkozások tesznek a városért, segítik a település előremozdulását az adók befizetésével is, munkahelyeket biztosítanak, erősítik a lojalitást. Az együttműködés és a jó kapcsolat a z önkormányzat, a cégek és a civil szervezetek között létkérdés, hiszen ez az egyik alapja egy fenntartható, szabad és virágzó településnek.
A rendezvény nem csak a díjak és a kitüntetések átadásáról szól, egyben szakmai fórum is. Biztonság, partnerség, tudatos fejlesztés – ez volt a címe Horváth Richárd előadásának, ahol a polgármester arra mutatott rá: az elmúlt években számtalan válsággal kellett megküzdeni. Ezek a válságok külön-külön is nehézségeket hoztak, de így, egymás után, még nagyobb terhet jelentett. – Alkalmazkodás. Ez az, ami vezérelt minket, mindig alkalmazkodtunk a kialakult helyzethez. A legrosszabbra kellett készülünk, hogy ne érjen minket meglepetés. Behúztuk a kéziféket, csak azok a rendszerek maradtak meg, amik a város működéséhez nélkülözhetetlenek. Így alakult ki a biztonság költségvetése. Ennek pedig meg lett az eredménye: sikereket értünk el, méghozzá úgy, hogy a város nem sérült – fogalmazott.
Részletesen szemléltette a város költségvetését, ábrákon keresztül mutatta be például azt, hogy míg 2017-ben a szolidaritási adó, amit Hatvan a központi költségvetésbe fizet be, az az iparűzési adó 8 százaléka volt. Most pedig 2024-ben a 33 százalékát viszi el a szolidaritási adó. – Így a város legjelentősebb, meghatározó bevételének egyharmadát elveszik, és nem Hatvanban érvényesül ez az összeg – szögezte le.
Kiemelte: Hatvanban a helyi adók mértékei 2015 óra változatlanok, és sokszor töredékei annak, mint amik más városokban vannak. – Úgy tudunk boldogulni, hogy közben nem emelünk adót, mindemellett a mi terheink pedig folyamatosan nőnek – mondta a polgármester.
Kitért rá: a vállalkozások jól érzik magukat, számuk folyamatosan nő: 2014-ben 1533 db volt, most 2051 db van a városban. Hatvan azért is jó hely, mert a városban közösen döntenek a település sorsáról. Mi hatvaniak együtt döntünk – erről szól a Közösségi Költségvetés és a Hatvani Konzultáció. Előbbiben a hatvanaik javasolnak projektötleteket, amiket aztán a szakemberek megvizsgálnak, előkészítenek. Ezekről a hatvaniak hoznak végső döntést, hogy mi valósuljon meg. A konzultációnál pedig azt monitorozzuk, miként látják a várost, mi a véleményük az itteni életről. Óriási kincs az az összefogás és közös munka, ami itt megvalósul.
Beszélt a fejlesztésekről: az út- és járdaprogramról, ami 2015 óta arról szól, hogy külön költségvetési sor szerepel erre. Hatvan pályázik a TOP Pluszra, ami azt jelenti, hogy összességében, mint kiemelt város, egy előre meghatározott forrást kaphat. Hatvan esetében ez konkrétan 1,4 milliárd forint, összesen hét évre. Mindezt pedig három évvel ezelőtti árakkal számolták. Horváth Richárd itt emlékeztetett: ehhez képest a város csak idén 1,6 milliárd forintot fizet be szolidaritási adó címen a központi költségvetésbe.
Beszélt a jövőről is: óriási dolog, hogy a nehézségek ellenére épül az új bölcsőde, a jégcsarnok elkészült, tovább erősítik a párbeszédet és a partnerséget a hatvaniakkal, emellett pedig az alkalmazkodás és a fejlődés az, ami vezérli a várost.
Zárásként történelmi áttekintést tartott Hatvanról: A Kossuth iskolából kapott könyvből szemléltette a számokat, miszerint a ’60-as években mennyi kerékpár, mennyi gépjármű volt a városban, ehhez képest most sokszorosa van. A jövőre is rápillanthattunk: a mesterséges intelligencia segítségével pár fotót is bemutatott hogyan is nézhet ki a város 2070-re.
Bánhidy Péter, a Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke szerinte nagyon fontos az a szó, amit Horváth Richárd használt: alkalmazkodás. Fontos, hogy reagáljunk a körülöttünk lévő világ történéseire. Adatokkal is készült: Hatvanban 53 százalékos a foglalkoztatottsági arány, a megyében ez a szám 47 százalék. A városban a lakosság 75 százalékának legalább középfokú végzettsége van. Ahogy mondta: látható, hogy Hatvanban a gazdálkodás stabil, a munkaerő ellátottság megfelelő, nagyon jó arányok vannak a foglalkoztatottság vonatkoztatásában.
Lévai Richárd közösségi marketing specialista azzal az adattal kezdte: hetente 1,1 milliárd forintot költenek el a magyar cégek a közösségi médiában. És mi indokolja mindezt? Az, hogy a Tiktokon napi 1 óra 10 percet, a Youtube-on 1 óra 5 percet, a Facebookon pedig 1 órát töltenek átlagosan a magyarok. Mindemellett a Messenger a legnépszerűbb alkalmazás: 4,7 millió ember használja. Kiemelte, hogy vállalkozóként mennyire fontos ezeket a felületeket használni, napi szinten kapcsolatot tartani a vevőkkel.
Féljünk tőle vagy szeressük? – tette fel a kérdést Boda Márton Attila, a K&H csoport szakértője, annak kapcsán, hogyan viszonyuljunk a mesterséges intelligenciához. Ahogy mondta: bár az utóbbi időben érezzük ennek az elterjedését, de valójában már régóta a mindennapjaink része. Gondoljunk csak a navigációra: ami nem csak egy térkép, hanem egy olyan program, ami folyamatosan friss közlekedési információk alapján javasol nekünk útvonalat. Ahogy mondta, jelenleg a ChatGPT az egyik legnépszerűbb felület: 180 millió felhasználónál tart heti szinten. Leszögezte: az MI fejlődése hullámzó, nem mindig megbízható, és etikai aggályok is lehetnek, ugyanakkor gyors, nem fárad el.
Markovich Béla, a MAPEI Kft. ügyvezető igazgatója arról beszélt, időnként nézőpontot kell váltani azért, hogy folyamatosan sikeresek lehessünk. Szerinte meg kell ismerni a vásárlókat, érteni kell a gondolkodásukat és tudni, hogy mi lesz az, amiért újra minket választanak. Véleménye szerint minden alkalommal, minden helyzetben úgy kell nézni a vevőinkre, mint a barátainkra. Segítenünk kell minden körülmények között nekik. Leginkább akkor, amikor észrevétele vagy reklamációja van. Nyitottnak kell lenni és a bizalmat kell alapul venni ezekben a helyzetekben.
A programon átadták a Hatvan város Együttműködő Partnere díjakat, amiket idén a: Visual Print Kft., Apci Hús Kft., Horváth Rudolf Intertransport Kft., Nagy József, Maksa József. Tesco-Global Áruházak Zrt. hatvani áruháza, digital-creartive Kft. Kerek Attila, EU-SYNCHRONIC Kft kapott meg.
Az év vállalkozása díjat a Nano-Electrik Kft. – nek ítélték oda. A céget 2010-ben Nagy Zsolt és Nagy Norbert testvérpár alapította meg, így a családias légkör adott volt, ami azóta is vezérelvük. Szakterületük a kisfeszültségű kapcsoló-, elosztó- és vezérlő berendezések gyártása. Minden általuk gyártott berendezés a megrendelők által biztosított tervek, és műszaki igények szerint készített gyártmánytervek alapján készülnek. Az utánpótlás kinevelését is nagyon fontosnak tartják, mely érdekében már több éve folyamatosan részt vesznek a Heves Vármegye Kereskedelmi és Iparkamarával együtt a jövő szakembereinek oktatásában és kinevelésében is. A működésük biztos alapja a minőség, a hivatástudat, a megbízhatóság, valamint a versenyképes árak. Ezek biztosítják, hogy mára már a Nano-Electrik Kft. az elosztógyártói piacon az egyik vezető szereplővé nőtte ki magát. A működésük székhelye, Hatvan nagyon fontos számukra, ezért a város közéleti életében is rendszeresen részt vesznek, s minden évben támogatják a hatvani közintézményeket.