Körültekintő közlekedésre kérte az autósokat és a többi közlekedőt közleményében a MÁV nemrégiben, miután egy súlyos karambol történt egy vasúti átjáróban Tapolcán. A MÁV az eset kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy az elmúlt öt év stagnáló baleseti sta­tisztikája 2021-ben jelentős romlást mutatott, amit az út-vasút kereszteződésekbe behajtók figyel­metlensége okozott és az, hogy sokan nem tartották be a KRESZ-nek a vasúti átjáró megközelítésé­re és az ottani áthaladásra vonatkozó előírásait. A közlekedők figyelmetlensé­gével magyarázható az is, hogy évente a MÁV országos hálózatában 800-900 félsorompót törnek össze, rongálnak meg a közúton közlekedők.

Mint írják, 2020-ben 62 úgynevezett útátjárós baleset történt, tavaly több mint a harmadával több, 86, melyek közül 16 követelt halálos áldozatokat, 15-ben szenvedtek súlyos, 14-ben könnyű sérüléseket a közlekedők.

A balesetek legfőbb oka a MÁV szerint az, hogy a gépjárművezetők nem néznek körül mielőtt behajtanának a vasúti átjáróba, noha a KRESZ erre kötelezi őket. Gyakori baleseti ok még, hogy csúcsforgalomban a türelmetlenebb sofőrök bennragadnak a két sorompó között a síneken, és mire a vonat vezetője észleli az akadályt, már nem képes megállni.

Azonban a leggyakoribb baleseti ok az út-vasút átjárókban is az, ami minden más helyen: a gyorshajtás. Az „ugyan már, én még átérek a vonat előtt, nem fogok itt rostokolni, várni, hogy el­menjen a ki tudja milyen hosszú szerelvény és a vasutasok méltóztassanak felnyitni a sorompót” szemlélet gyakran okoz súlyos, olykor halálos baleseteket.

A legfőbb szabályok a balesetek megelőzése érdekében az alábbiakban érdemes elolvasni és betartani:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a fél­sorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/h-ás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
  • Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad tovább haladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vo­nat!
  • Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít!
  • A tilos jelzés a gyalogosokra és a kerékpárosokra is vonatkozik, de még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is!
  • A telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jel­zését nem veszi észre a sofőr.
  • A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Ilyenkor érdemes lassítani, és meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, nem közelít-e vonat.
  • A MÁV arra kéri a közlekedőket, hogy minden körülmények között tartsák be a fenti szabá­lyokat, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást!

Forrás: kozlekedesbiztonsag.kti.hu