Több százan voltak kíváncsiak a Hatvan Szolnok vasútvonal születésnapi ünnepségére. A Liszt Ferenc Vasutas Nyugdíjas Klub tagjai magyar zászlóval és színes kendőkkel fogadták a nosztalgia vonatot a hatvani pályaudvaron.

Többféle kiállítás is fogadta a vasút szerelmeseit a pályaudvar csarnokában. Mozdonyokról és a vasutas életről készített gyerekrajzok, valamint korhű fotók és élethű mozdony makettek is várták a látogatókat.

A Németi Gábor Honismereti Kör elnöke rendkívüli dokumentációs gyűjteménnyel rendelkezik. Bartha László maga is negyedik generációs vasutas, aki vaskos dossziékban gyűjtötte össze a hatvani pályaudvar történelmét felölelő információkat és körülbelül 600 darab korabeli fényképet. A legrégebbi fénykép 1902-ben készült. A fűtőház főnökség történetével kezdtem, de a csomópont teljes működése benne van. Valamint a Szlovák kapcsolatunkat is tartalmazza a dokumentáció. A szakmai munkámból is találhatók információk, amikor a kollégákkal több külföldi úton is részt vettünk – mondta.

Mindig jelentős szerepet töltött be a vasút, Hatvan életében – erre már Horváth Richárd hívta fel a figyelmet, ünnepi beszédében. A polgármester, aki egyben a Vasutas Települések Szövetségének elnöke, arra is rámutatott, hogy nem csak a múltban, hanem a jövőben is fontos a vasúti közlekedés fejlődése:  

 „Fontos lenne, hogy ez a vonal a jövőben is betöltse a szerepét. Talán ezért bízzunk benne mi magunk is, hogy egyre sűrűbben járnak majd rajta vonatok, így biztosítva a modern, a versenyképes és a környezettudatos, közösségi mobilitást, Hatvan, Jászberény és Szolnok között, egyfajta városokat összekötő HÉV-ként. Olyan jövő ez, amelyért érdemes dolgozni és érdemes lelkesedni.”  

Mindannyiunk érdeke, hogy a közösségi közlekedés lehetőségeit minél több ember igénybe vegye – hangsúlyozta Pafféri Zoltán, a MÁV-Volán Csoport elnök-vezérigazgatója:

 „Korábban az egyetlen versenyképes utazási mód a vasút volt, ma azt tudom mondani, hogy az egyetlen gazdaságos és fenntartható utazási forma a vasút. Annak érdekében, hogy a közösségi közlekedésbe tudjunk vonzani minél több utazót, szükséges az infrastruktúra fejlesztése, amely itt Hatvanban az elmúlt években átadott, felgyorsított vasútvonalon kézzelfogható eredmény.”  

Pafféri Zoltán hozzátette, az emeletes motorvonatok, valamint az egységárasított busz és vonatbérletek is mind egy olyan fejlesztés részei, amelyek a közösségi közlekedés népszerűsítését célozzák.

Az ünnepi beszédek után felavatták a Hatvan-Szolnok vasútvonal születésnapjára készített emléktáblát, majd az emlékezés koszorúját is elhelyezték. Mindezek után Pafféri Zoltán és Horváth Richárd felszálltak a nosztalgia vonatra, hogy megannyi utassal együtt végigutazzanak a 150 éves sínpályán.  

Fotó: Albert Péter