A koronavírus-járvány a turizmus iparágat érintette talán a legérzékenyebben, ebben a szektorban egyik napról a másikra dőltek be azok a munkák, amiket előtte több hónapig szerveztek a résztvevők. Az utazási irodák helyzete ellehetetlenült, a legtöbb céghez hetek óta a külföldi utak lemondásai érkeznek.

– Ugyan még van néhány meglévő foglalás, de számos új helyzet hátráltatja ezeket az ügyeket is. Az embereknek elfogytak a szabadságaik, az egészségügyi dolgozók pedig hónapokig nem utazhatnak külföldre a rájuk vonatkozó moratórium miatt. Az emberek óvatosabbak lettek, vannak akik elvesztették az állásukat, ezért már nem tehetik meg, hogy utazzanak, van aki pedig egyszerűen csak tartalékol – fogalmazott Kürtiné Ungi Erika, az Ungi Erika Utazási Irodája tulajdonosa.

A turisztikai szakember hozzátette: év elején még nagyon jó kilátásai voltak az idei szezonra, nagy volt a lakosság utazási kedve. Népszerűek voltak a görög, török, olasz és spanyol utak, de az egzotikusnak számító hajóutak is sokakat vonzott.

Ehhez képest az utazási iroda vezetője egy ideje jóformán csak a lemondások adminisztrációjával foglalkozik. Ez azonban nem is olyan egyszerű a jelenlegi gazdasági közegben. – Amikor az utas megrendeli az utazást, az irodák azonnal tovább utalják a pénzt a szolgáltatást közvetlenül nyújtó cégeknek, légitársaságoknak, szállodáknak, hajóstársaságoknak. Ezek a vállalkozások azonban már szezonon kívül felhasználták az előlegeket felújításra, munkabérekre, s az országuk szabályai szerint nem kötelesek pénzben visszaadni, csak szolgáltatásokra beszámítható voucherben. A magyar utazás szervező irodák ezt úgy próbálják áthidalni, hogy ezekből az összegekről utazási utalványokat állítanak ki azoknak az utasoknak, akiknek ez megfelelő opció lehet. Ha a készpénzes visszafizetést választja az ügyfél, akkor arra is van lehetőség, de nem minden esetben egyszerre fizetik vissza, hanem ütemezett módon, hogy a likviditást fenn tudják tartani. Több esetben ehhez hitelfelvételre is szükség van, mivel a tour-operátoroknak saját maguknak kell a partnereiktől  vissza nem kapott előleg kifizetését megfinanszírozni. Ez a lemondások nagy száma miatt komoly logisztikát igényel – magyarázta Kürtiné Ungi Erika.

Az Ungi Erika Utazási Iroda 2005 óta van jelen Hatvanban, széles és kiterjedt utazó közönsége van a cégnek. Az üzletvezető szerint ez az év már elúszott számukra, a null szaldóért küzdenek a belföldi turizmus fellendítésével, a majdani újra induló repülőjegy forgalmazással és pénzváltási tevékenységük erősítésével. – A honlapunkon hamarosan megjelennek a belföldi szállodák ajánlatai és a hazai utazási lehetőségek is. Azt tapasztalom, hogy bár az embereknek nagy kedve volna nyaralni, mégis óvatosan terveznek. Bízom abban, hogy amint oldanak a korlátozásokon, egyre többen kapnak kedvet a kikapcsolódáshoz és legalább a belföldi turizmus erősödik majd – közölte a vállalkozó.

Kezdőkép: Albert Péter