Egy jó társasjáték sok örömet és egyben különféle tanulási lehetőséget is kínál. A játékok motiválják a gyerekek stratégiaalkotó, matematikai és térbeli gondolkodását. Lehetőséget adnak arra, hogy a fantáziájukat megmozgató, izgalmas tevékenységbe belefeledkezve észrevétlenül fejleszthessék képességeiket. De a társasjáték egyben szociális tevékenység is. A játék élményéhez szervesen kapcsolódik annak gyakorlása, hogy hogyan kell osztozni, kivárni a sorunkat, együttműködni, sportszerűnek lenni, tanulni a hibáinkból, elfogadni a veszteséget. Sőt, segít gyakorolni a másokhoz való pozitív viszonyulást, a kommunikációt, a kritikus gondolkodást, a problémamegoldást, a szabályokhoz és a szociális normákhoz való igazodást. Csupa hasznos dolog a mindennapi életben.

De vannak olyan játékok is, amelyek kifejezetten a személyiségfejlesztést, az érzelmi és társas készségek előmozdítását tűzik ki célul, amelyek szervezett keretek között kevéssé kerülnek fejlesztésre a mindennapokban. Ezek ismeretében szeretnénk a Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola diákjainak képességeit „jó kedvbe” burkolt formában fejleszteni különböző társasjátékok alkalmazásával. E cél érdekében egy komplex tehetséggondozó programot találtunk ki, melyhez a szükséges tárgyakat: érdekesebbnél érdekesebb társasjátékokat vásároltunk az EMMI által kiírt NTP-TFJ-19-0050 sz. nyertes pályázat segítségével.

A tehetséggondozó programhoz szükséges eszközök beszerzését játékórák és műhelymunka követték. Már kezdett volna az elképzelésünk kibontakozni, amikor egy rendkívüli helyzet állt elő. A 2020-as Covid-19 járványhelyzet miatt március közepétől online oktatás kezdődött országszerte. Alkalmazkodnunk kellett a körülményekhez, kidolgoztuk tehát, hogy a társas- és más fejlesztőjátékok hogyan adaptálhatók a személyes jelenléttel kísért, biztonságos online térhez (Meet).
Áprilistól júniusig hetente 7, csoportos foglalkozás valósult meg 6-8 fő részvételével, mely főként a társas és kommunikációs készségek fejlesztését célozta. Ezt kiegészítette egy online társas klub, ahol minden héten más osztály tagjaiból verbuválódott csapatok kaptak lehetőséget a részvételre.

2020 szeptemberétől a járványügyi megszorítások miatt a tehetséggondozó program az eredeti tervektől eltérő formában valósulhatott csak meg. Szerettük volna a szülőket és volt tanítványainkat bevonni, a középiskolásokat diákmentorként alkalmazni, de ők a már ismert okok miatt nem látogathatták rendezvényeinket. Mivel a különböző kossuthos osztályok tanulói sem keveredhetnek, így végül kizárólag csoportos vagy osztályszinten szerveződő programok kerültek megrendezésre.
A képességfejlesztő és tanórai foglalkozásokon kívül beindult és nagy népszerűségnek örvend a délutáni társasjáték klubunk is.

Szeretnénk ezt a játékos formában végzett tehetséggondozó műhelymunkát folytatni, mert úgy gondoljuk, sok lehetőséget rejt magában ez a módszer. Reméljük, a járványügyi helyzet mielőbb lehetővé teszi, hogy az eredeti programunk teljes egészében megvalósulhasson, azaz a szülők és diákmentorok bevonásával annak pozitív hatásai továbbvivődjenek az iskolán kívüli közösségeikbe is.
A társasjátékok nagyon jók arra, hogy örömet okozzanak, szórakoztató formában adjanak keretet és megerősítést az elképzeléseink kipróbálásához.

Cikket írták: Oroszlán Anett, Székelyné Kiszel Erika