Tömött sorok a pénztáraknál, közlekedési dugók a hipermarketek környékén, mindenkinek ismerős lehet a karácsony előtti bevásárlási szezon. Ezúttal is ilyenkor produkálják a legtöbb eladást a boltok, az iparcikkekből, valamint az élelmiszertermékekből is sok fogy ilyenkor. A karácsonyt ugyanis kiemelt időszakként kezelik a családok, az előzetes becslések szerint elképzelhető, hogy a tavalyi szintet is eléri a kiskereskedelmi forgalom. Ez az infláció miatti áremelkedések, a nehéz körülmények között jó eredménynek számít – mondta el a Hatvan TV-nek Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

Első félévben 10 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi volumen, vagyis mennyiségben ennyivel többet vásároltak a családok az első hat hónapban az előző év azonos időszakához képest. A harmadik negyedévben visszaesett a növekedés üteme, ekkor az üzemanyag vásárlások húzták felfelé a kiskereskedelem mérlegét 3 százalék fölé. Időközben magasra szökött az infláció, most már a 22 százalékot is meghaladta, ami azt jelenti, hogy bár ilyen nehéz körülmények között, de ennek ellenére a tavalyi volumen szinten számolunk.

Vámos György elmondta, hogy a vásárlási szokások némiképp átalakultak, jelenleg a legfontosabb szempont az ár, vagyis a vásárlók az alacsonyabb árfekvésű termékeket keresik, ez azonban nem feltétlenül jelent rosszabb minőséget. A főtitkár azt is közölte, hogy idei karácsony meglepetése, hogy a webáruházi forgalom növekedése lelassult, hiszen míg az elmúlt években 30-40 százalékkal nőtt ez a piac, 2021-ben már csak a 20 százalékot közelítette, az elmúlt hónapokban pedig egyáltalán nem tudott növekedni az online kereskedelem. Mint mondta: általánosságban az inflációs hatás negatívan befolyásolta a vásárlókedvet.

Az elmúlt években folyamatosan 5-6 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom, ez a növekedés ebben az esztendőben decemberben nem várható, de bízunk benne, hogy az ajándékvásárlásban, az ünnepi asztalra való ételekből nem vásárolnak kevesebbet a családok, mint egy évvel korábban.

Vámos György hangsúlyozta, hogy a magas infláció miatt a fogyasztási piac növekedése 2023 első félévében sem várható, ugyanakkor a jövő év második felében egy enyhülésre számítanak, ezzel együtt pedig kicsit fellélegezhet a piac.