Az internetes csalások legjellemzőbb elkövetési módja, hogy nem létező árut próbálnak a vevőnek eladni, majd eltűnnek a kapott, interneten átutalt előleggel, vagy akár a teljes összeggel együtt.

Gyakran gyanútlan internetes vásárlókat csapnak be azzal, hogy nem a megrendelt áru, vagy nem olyan minőségű áru érkezik meg, mint amit megvásárolni szerettek volna. Azonban olyan esetek is előfordulnak, amikor egyáltalán nem érkezik meg a kívánt termék.

Volt olyan eset, hogy egy hatvani lakos számítógépes játékot rendelt egy internetes oldalon 65.000 forint értékben. A vételárat elutalta, de a vásárolt termék azóta sem érkezett meg. Egy másik esetben egy mobilházat rendelt a vevő, aki a vételár egy részét szintén előre elutalta. A termék azóta sem érkezett meg, az eladó azóta elérhetetlenné vált.

Ha nem akar Ön is hasonló helyzetbe kerülni, lehetőség szerint személyesen fizesse ki, illetve vegye át a megvásárolt terméket. Ha ez nagy távolság miatt nem megoldható, vásároljon olyan oldalakról, ahol utána nézhet az eladónak vagy ellenőrizze megbízhatóságát – tanácsolja a rendőrség.

Nem mindenki használja csaló szándékkal az internetet, azonban fő az óvatosság és biztonság, ezért az alábbiakra hívja fel a figyelmet a rendőrség:

  • A feltűnően nagy árengedmény mindig gyanús.
  • Győződjünk meg róla, hogy a weboldal biztonságos, az URL előtt szerepel a https:// kitétel vagy egy zöld lakat, mellette a biztonságos szó kifejezés. Ugyanakkor, ha ez megvan, még akkor sem vagyunk feltétlenül biztonságban.
  • Nézzünk utána az oldal értékelésének! A közösségi oldalakon érdemes rákeresni a webáruházra, a lelkendező, pozitív kommentek túlsúlya és a kevés eladási tranzakció intő jel.
  • A fogyasztóvédelem felhívja a figyelmet arra is, hogy gyanús, ha a fizetési feltételek között csupán előre fizetési lehetőséget biztosít egy webáruház, vagy nem kellő részletességgel tájékoztatja a vásárlókat a szállítás részleteiről.
  • Érdemes leellenőrizni a webáruházat a scamadviser.com oldalon, ahol elég csak beírni a weboldal címét, és kiderül, hogy megbízható portálról van-e szó, vagy érkezett-e már panasz.
  • Nagy értékű megrendelést ne adjunk le olyan oldalon, amivel nincs tapasztalatunk! Egy számunkra új webáruházból kis összegért rendeljünk először!
  • Győződjünk meg róla, hogy azon az oldalon vagyunk, ahonnan eredetileg vásárolni szerettünk volna. Nézzük meg az URL-t, ha tudjuk, mi a webáruház neve, gyanakodhatunk, ha ettől eltér az URL.
  • Vásárlás előtt olvassuk el az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF).
  • Az online piacterek, aukciós oldalak, internetes szolgáltatók nem vállalnak felelősséget a közzétett ajánlatok tartalmáért, ezt fontos észben tartani.
  • Garanciát jelenthet, ha van a webáruháznak fizikai üzlete, amit a Google segítségével könnyen leellenőrizhetünk, hogy az adott címen valóban az adott üzlet működik-e. A magyar nyelvű ügyfélszolgálat szintén biztosítékot jelent.

Ha úgy látja, minden óvintézkedése ellenére becsapták, megkárosították, tegyen feljelentést a lakhely szerinti illetékes rendőrkapitányságon, de bejelentést tehet személyesen is bármely rendőri szervnél vagy telefonon, a 112-es segélyhívószámon.

 

Forrás: police.hu