Múlt héten az Ady Endre Könyvtárban egy interaktív beszélgetés keretein belül mutatkozott be a Velo60 kerékpáros sportegyesület. Lipkovics Bence és Szénási Péter, a csapat két legaktívabb tagja az előadáson elmondták: a Velo60-hoz bárki csatlakozhat, aki szereti a kerékpározást és szeretne egy lendületes, motiváló közösség tagja lenni. A tagok rendszeresen tekernek közösen is, de természetesen külön-külön is nagy túrákat járnak be.

Szénási Péter rendszeresen versenyzik a parakerékpáros válogatottban, tavaly pedig az Everesting kihívást teljesítette, ami 8848 méter szintemelkedést jelent egy szegmensen, egyben teljesítve, de végigtekerte már a monti maratonok hosszú távját is. Nemrégiben a Hungarian Divide-ot is teljesítette, a célja az volt hogy megmutassa az embereknek, hogy sérültként is teljesíthető egy ilyen extrém túra. Ezen a megmozdulásán 1430 km-t tekert le 10 nap alatt, a teljesítménye pedig jótékony célt is szolgált, a Bátor Tábornak gyűjtött adományokat elismerésképpen.

De Lipkovics Bence is számos extrém teljesítményen van túl, többször volt már Ironman, de van, hogy egyszerűen csak bicajra pattan és egyhuzamban leteker a Tisza-tó-ig, megkerüli azt és hazateker, ezzel pedig 250km-rel zárja a napot. De volt olyan is, hogy egy napon belül háromszor is feltekert Kékestetőre három különböző irányból. A sportolók tehát feszegetik a határaikat, de mindeközben nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságos felkészülésre és közlekedésre is. A túrák során kiemelten figyelnek a közúti körülményekre is, ugyanakkor ezt a biciklis közlekedők is elvárják az autóval utazóktól is. – A Magyarországon jelenleg hatályos KRESZ szerint “Előzni abban az esetben szabad, ha az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani“. Ez a szabály sajnos a valóságban elég gyakran a kerékpárosokon csattan, akiket a járművezetők sokszor veszélyesen közel előznek, hiszen nincsen meghatározva a KRESZ-ben, hogy mi számít veszélyes manővernek és mi nem – részletezte Lipkovics Bence.

Kitért arra is: egy előzés közben kialakuló nyomáskülönbség miatt a bringást szinte magára szippantja az autó, ami különösen veszélyes lehet egy hosszú szerelvény, mondjuk egy kamion vagy egy csuklós busz esetén. Minél nagyobb a sebességkülönbség a bringás és az autós között, annál erősebb ez a hatás – ezért van az, hogy városon kívül nagyobb oldaltávot javasolnak, mint településhatáron belül.

Az interaktív bemutatkozás során a sportolók sokat beszéltek a kerékpárok felszereltségéről, a túrákra való felkészülésről, de lendületet kaphattak azok is, akik csak hobbi szinten szeretnének bicajozni. A Velo60 teljes bemutatkozását jövőhét hétfőn a Paletta című magazinműsorban láthatják a Hatvan TV-n, majd később a Hatvan TV Youtube csatornáján.

Fotó: Albert Péter