A Hatvani Kodály Zoltán Értékközvetítő és Képességfejlesztő Általános Iskolában 20 éve működik a Kutató Gyerekek Tudományos Köre. Ez egy olyan tehetséggondozó lehetőség, ahol egy-egy téma alapos megismerésére, körbejárására van lehetőség. Mindezek mellett a diákok megtanulhatják, hogy a témaválasztás nagyon fontos, mert csak azzal lehet elmélyülten, hosszú, heteken át foglalkozni.

Deim Petra és Lipusz Imre András 2. helyezést értek el a KGYTK versenyén, a kutatásuk témája az Olvasási motiváció vizsgálata volt. – Izgalmas volt számomra a megmérettetés, a téma is nagyon tetszett, hiszen szabadidőmben én is sokat olvasok. Érdekes volt információkat gyűjteni, mások olvasási szokásairól. A jövőben is szeretnék részt venni ezen a versenyen és örülnék, ha lehetőségem nyílna új anyagokkal bővíteni az olvasással kapcsolatos témánkat – részletezte Deim Petra, a Hatvani Kodály Zoltán Értékközvetítő és Képességfejlesztő Általános Iskola 6. osztályos tanulója.

– Teljesen belemerültünk a témába, nagyon sokat kutattunk és gondolkodunk. Hosszú munkán vagyunk túl, de minden percét élveztük. Ez volt az első alkalom, hogy részt vettem a versenyen, de biztos vagyok benne, hogy a jövőben is szeretném megmérettetni magam. Terveim között szerepel, hogy a következő témaválasztásom is az olvasással lesz összeköthető – mondta Lipusz Imre András, a Hatvani Kodály Zoltán Értékközvetítő és Képességfejlesztő Általános Iskola 6. osztályos tanulója.

Füzér Zselyke is részt vett az IV. Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája országos megmérettetésén ahol a döntőben 5. helyezést ért el. – Nagyon szerettem ezt a versenyt, ugyanis sok olyan dologra sarkallt a felkészülés, amit más helyzetben nem tettem volna meg. Az én témám az albínó állatokról szólt, ehhez kapcsolódóan interjút készítettem egy nyúltenyésztővel is és számos érdekességet tanultam. A feladatom azt volt, hogy hipotéziseket, illetve kérdéseket állítsak fel, majd ezeket igazolnom vagy cáfolnom kellett. A kutatás során akadt pár nehézség is, például egy kísérletet is végeztem, melynek keretében két egeret tartottam otthon és ezt meg kellett oldanunk. Azonban nagyon örülök, hogy részt vettem a versenyen és értékelték a bírák a munkámat – részletezte Füzér Zselyke, a Hatvani Kodály Zoltán Értékközvetítő és Képességfejlesztő Általános Iskola 8. osztályos tanulója.

A Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciájának a célja, hogy a tanulók ismerjék meg, értelmezzék és alkalmazzák a kreatív tudáselsajátítás elemeit, folyamatát. Ismerjék meg a tudomány rendszerét és legyenek képesek fókuszálni érdeklődési körüket a tudomány térképének segítségével. Ismerjék meg a tudományos kutatás céljait és legyenek képesek célokat kitűzni saját érdeklődési területek megismeréséhez. Legyenek képesek feldolgozni, megvitatni tudományetikai kérdéseket, és tudjanak véleményt alkotni egy-egy vitás tudományetikai kérdés kapcsán.

Kezdőkép: Albert Péter (archív)