Az oldalszél hatására csökken a járművek úgynevezett oldalvezető képessége, amely megakadályozza, hogy a jármű oldalirányba elmozduljon. Amikor oldalszelet kap a jármű, az oldalvezető erő elkezd csökkenni, melynek hatására a jármű oldalra lesodródhat. Erre a megoldása a sebesség csökkentése, ugyanis minél alacsonyabb a sebesség, az oldalvezető erő annál magasabb, még oldalszél mellett is.

Amennyiben közlekedésünk során állandó az oldalszél, akkor a vezető általában rátart az oldalszélre, és erősen tartja a kormányt. Ha valamilyen ok miatt megszűnik vagy csökken az oldalszél, akkor ez a kormányerő túlzott reakció is lehet, és akár a szemközti sávba vagy a padkára futhat a jármű. Hogy miként kezeljük az ilyen szituációkat, az függ a vezető képzettségétől, tapasztalatától is. Az esetek többségében az az emberek reakciója, hogy túl nagyot korrigálnak, hasonlóan ahhoz, mint amikor megcsúsznak. Azt sem egy kormányzással kell kivédeni, mert az első az túlzott mozdulat, amely után elkezdődik a hintázás, abból már nagyon nehéz kihozni a járművet.

Elképzelhető, hogy nem állandó, hanem változó oldalszéllel találkozunk a közúton. Ennél a jelenségnél az a probléma, hogy a lökésszerűen a kormányra átható erőket ugyanazzal a dinamizmussal kellene korrigálni. A jellemző hiba a túlreagálás, amikor ijedtében a sofőr túl nagyot tart rá a szélre. Ilyenkor az a követendő helyes megoldás, ha csökkentjük a sebességet, mert akkor kevésbé váratlanok a szituációk, és a korrigálás nem igényel nagy mozdulatot. A fentieken túl ne feledjük, a biztonsági öv használata életet menthet.

Forrás: facebook.com/hevesmrfk