Fennállásának 35. születésnapját ünnepelte a Hatvani SOS! Lelki Elsősegély Telefonszolgálat szombaton a Hatvany Lajos Múzeumban. A helyszínválasztás nem volt véletlenszerű, ugyanis a szervezet több, mint három évtizeddel ezelőtt itt kezdte meg munkásságát. Akkoriban az épületben a Városi Nevelési Tanácsadó működött, s a segélyhívásokat 1986 decemberétől fogadták az intézmény egyik helyiségében. A szolgálat az elmúlt évtizedekben folyamatosan fejlődött. Idővel 12-14 önkéntes vállalta a speciális tanulási, készségfejlesztési tréningeket, hogy aztán a felkészülést követően szabad idejében segélyhívásokat tudjon fogadni.

A 116-123 egységes segélyhívószám az országban vezetékes és mobil készülékről is hívható. A hívásidőt a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének tagszolgálatai egymás között megosztják. A hívás az éppen szabad vonalon ér célba. A hatvani szolgálat jelenleg 10 névtelen és arctalan önkéntessel vállal részt ebből a munkából. A közösség a szervezet 35. születésnapját az országos szervezet vezetőivel és az Északi Régió tagszolgálatainak önkénteseivel, támogatóival szakmai nap keretében ünnepelte meg. A találkozón elsősorban a burnout-szindróma köré épültek az előadások.

– A koronavírus-járvány óta jóval több segélyhívás érkezik felénk, az izoláció, a gyász, valamint a különböző krízishelyzetek okozta feszültségek mind-mind megjelent a megkeresések témájában. Éppen ezért az önkénteseink is nagyobb terhelésnek vannak kitéve, mely akár burnout-szindrómához is vezethet. Éppen ezért fontos erről beszélnünk, mert számos lehetőségünk van arra, hogy ezt az állapotot elkerüljük – mondta Dudás Erika, a LESZ szakmai elnöke, aki jó példaként említette a művészetterápia pozitív hatásait is.

Az eseményen Horváth Richárd polgármester elismerő köszönetet mondott a szervezet munkatársainak. – Elképesztő lelkierő és elszántság kell ahhoz, hogy valaki szabadidejében más embereken segítsen, problémáit meghallgassa, támaszt nyújtson. Minden tiszteletem és elismerésem azoké az embereké, akik ezt ilyen elkötelezetten vállalják a mindennapokban, az ő emberségük példaértékű – fogalmazott a városvezető.

Hazánkban 1970-től működnek SOS! vonalak. A szolgálatok alapelvei: a névtelenség, anonimitás – a bizalom megőrzéséért –, az állandó elérhetőség, együttérző támasznyújtás,  az élet – mint érték – képviselete.

Az anonimitás elve nem csak a hívóra, de a hívások fogadóira és a szolgálat működésének helyére is vonatkozik. A telefonos munka alkalmasságon és önkéntességen alapul. A munkatársak célja, hogy a kritikus helyzeteket megelőzzék, a bajba jutott embert hozzásegítsék problémáinak megoldásához.