A Magyar Ifjúság 2016 kutatás eredményei szerint a 15–29 éves korosztály 85 százalékának van mobiltelefonja, de ez a szám azóta bizonyosan tovább növekedett. Kétharmaduknak okostelefonja is van, kétszer annyiuknak, mint 2013-ban. A Google májusban közzétett, 63 országra kiterjedő vizsgálata szerint a magyarok élen járnak az internetezésben: a 16 évesnél idősebbek 89 százaléka internetezik naponta, míg a világátlag 86 százalék.

A Z generáció tagjai, az 1995 és 2010 között születettek már egy digitális világban nőttek fel, amelynek szerves része a mobiltechnológia és az internet.Pszichológusok szerint ennek a generációnak a tagjai, ha lehet általánosan fogalmazni, hamar elunják magukat, és keresik az ingereket, az újdonságot. A szakirodalom szerint az internet és a közösségi média számos olyan alapvető igényt kielégít, amelyre egy kamasznak szüksége van. A társas kapcsolatok iránti igények kielégítésére az online közösségi tér látszólag jó teret biztosít.

A közösségi média népszerűségét az is magyarázza, hogy a fiatalok gyorsan meg akarnak szabadulni a problémáktól, és nem a megoldásukra törekszenek, a gondok elterelésére jöhet a Facebook, az Instagram vagy a Tumblr.

Az online tér egy külön világot hozott létre számtalan kapcsolódási lehetőséggel, sok élménnyel, de ez a szakemberek szerint ingerlékenységet, irritáltságot és egyre gyakrabban szorongást eredményez, és jelenleg nehezen felmérhető ezek hosszú távú veszélyei, és valós problémát jelentenek.

Másrészt a fiatalok körében erős versengés is van, amely nagyon megterhelő. A folyamatos rivalizálás, az állandó összemérés miatt alakulhat ki a szorongás érzése, és egy idő után olyan, a felnőttekre jellemző problémával küzdenek, amelyekkel életkorukból adódóan nem kellene.

Egyre gyakrabban olvasható, hogy az információtechnológia fejlődése és az általa nyújtott rövid távú élmények elveszik a felhőtlen gyerekkort. A valós élmények megélése helyett az élménymegosztás lett az élmény, de ez sokszor csak felszínes.

Egy gyerek, kiskamasz számára fontos lenne, hogy elkülönítse, milyen az offline és online tér között a különbség, de ebben a korban erre még nem képes. Az internetes térben eltöltött idő, és az ott szerzett élmények a „való világban” is megjelennek, és személyiségükre hatással vannak.

Az idősebb korosztály élete nagy részét még az online világ előtti időben élte le, iskoláskorban a grundon, a játszótéren töltötte a szabadidejét. Már csak azért is érdemes minél későbbre kitolni a közösségi média használatát, mert a tinik személyisége, idegrendszere még „nincs kész”, énképük, a világról alkotott képük még formálódóban van – vélik a szakemberek. Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy milyen élményeket él át egy gyerek tízévesen az online térben, és azokat, hogyan értelmezi magában.

Az internet és azon belül a közösségi média folyamatos információval való telítettséget biztosít, amelyet egy felnőtt agya is nehezen tud feldolgozni. Az internetes világban a rövid szöveges posztok, a vizuális ingerek hatására a tartós figyelem képessége is csökkent. A szakirodalomban ezt szerzett figyelemhiányos zavarnak nevezik, amikor a rövid posztok, üzenetek olvasása utána egy hosszabb volumenű szöveg, egy könyv negatív attitűdöt indít el egy gyerekben. Nagyon lerövidült az az időszak, amikor a gyerekek képesek figyelni egy tanórán, és ez ennek is köszönhető.

Forrás: hirado.hu

Kezdőkép:google.com