Először 1976-ban, Franciaországban vezették be az óraátállítást, három évvel az első olajárrobbanás után. A lépést azzal indokolták, hogy így 300 ezer tonna kőolajnak megfelelő energiamegtakarítás érhető el. Hazánkban szintén e céllal 1980-ban alkalmazták először a nyári-téli időszámítást, amelyet kormányrendelet szabályoz. Ezt az Európai Unió tagállamaiban érvényes szabályhoz igazítottak – a nyári időszámítás minden év március utolsó vasárnapján kezdődik és október utolsó vasárnapjáig tart.

A téli óraátállítással térünk vissza az „eredeti”, csillagászatilag indokolt időszámításhoz, ugyanis a nyári, a Nap járásához képest egy órát csal. Vasárnap éjjel 3 órakor kell visszaállítni az időmérőket 2 órára.

A Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. (Mavir) évek óta méri és elemzi az adatokat, amelyekből megállapítható, hogy az átállítással évi mintegy 120 ezer megawattóra villamos energiát takarít meg az ország, ez 30-40 ezer háztartás éves energiaszükséglete, vagyis megfelel egy közepes méretű magyar város teljes éves fogyasztásának.

Az egész Európában egységesen alkalmazott óraállítási módszer azon alapul, hogy március 20. és szeptember 22. – azaz a tavaszi és őszi napéjegyenlőség – között a nappalok hosszabbak, mint az éjszakák. Minél inkább egybeesik a lakosság szokásos ébrenléti ideje – a reggel 7 és este 10 óra közötti időszak – a természetes nappali világosság idejével, nyáron annál kevesebb világítást kell használni – olvasható a Mavir közleményében.

Becsléseik szerint az óraátállítással a magyar fogyasztók évente a nyári időszámítás alatt mintegy 4-5 milliárd forintot takaríthatnak meg villamosenergia-költségeikből.
Azok, akik éppen utazni készülnek, tájékozódjanak a menetrendekről, hiszen a járatokat is érintheti a változás. A Máv-Start közölte, hogy Magyarország területén két nemzetközi vonatot érint az óraátállítás: a Bécs-Budapest-Bukarest vonalon közlekedő Dacia nemzetközi vonat mindkét járata a békéscsabai állomáson várakozik a téli időszámítás szerinti indulási idejére.

A budapesti Nyugati pályaudvarról 0 óra 48 perckor induló szobi személyvonat a teljes útvonalon a nyári időszámítás szerint közlekedik. A 2510-es számú, szintén a Nyugatiból 0 óra 43 perckor induló szolnoki személyvonat ugyancsak a teljes útvonalon a nyári időszámítás szerint halad.

A Debrecenből 2 óra 36 perckor induló budapesti sebesvonat viszont a teljes útvonalon már a téli időszámítás szerint jár, Debrecenben megvárja a téli időszámítás szerinti indulási idejét.