A Truman és a Bumbardó mozdonyok történeteit idézték fel szakértők a szerdai Kommentárban, ahol Vas István főpálya mester, Birincsik József a Magyar Vasúti Járművek Megmentéséért Egyesület tagja és Dóra Tamás, az egyesület elnöke beszéltek bővebben a gépóriások történeteiről.

Felidézték, hogy 2016-ban közös összefogást hirdetett az Egyesület, a hatvani állomáson álló, évtizedek óta leromlott állapotú 520,075 pályaszámú mozdony felújításáért. Az önkéntesek azonnal jelentkeztek és nekiláttak a munkának. Munkából pedig volt bőven: a legtöbb problémát a rozsda jelentette. Ennek csiszolása rengeteg időt és energiát vett ki az önkéntesekből, de a lelkesedés nem csökkent. A két gőzös felújításának költségeiből a hatvani önkormányzat is jelentősen kivette a részét, Horváth Richárd polgármester kiemelt célként kezelte a mozdonyok rekonstrukcióját.

2018-ban pedig elkészült a teljes tervezet: a Trumant és Bumbardót átköltöztették a Népkertbe, ahol azóta bárki megtekintheti a két monstrumot. Az áttelepítés napokig tartott és rendkívül látványos volt: nem mindennapi dolog ugyanis, hogy egy 1940-es években készült, több mint 100 tonnás gőzmozdonyt emelődaruk segítségével költöztetnek.

A mozdonyok történeteiről Birincsik József felidézte, hogy a Bumbardó, egy második világháborús vasóriás, amely 1985-ig dolgozott a teherszállításban, s 1990-es évek végén került a hatvani vasútállomásra. – A Trumant pedig az Atlanti – óceánon keresztül hozták át Európába teherszállító hajókon, azonban  ez nem volt kis mutatvány, ugyanis az ellenséges német csapatok számos teherhajót kilőttek akkoriban. De a mozdony hazánkba kerülése sem volt teljesen problémamentes, ugyanis az akkori MÁV elnököt Varga Lászlót koncepciós perbe is fogták, majd kivégezték, amiért egy amerikai gyártmányú gőzmozdonyt rendelt Magyarországra – részletezte Birincsik József.

A két mozdony tehát számos történelmi megrázkódtatást és az idő vasfogát is sikeresen túlélte, manapság pedig méltó helyen és felújított állapotban tekinthetőek meg a Népkertben.