Aki 2016. január 1. után kapott állandó személyazonosító igazolványt, annak az új, elektronikus, úgynevezett eSzemélyi igazolványa chippel, azaz tároló elemmel is rendelkezik. Ez tartalmazza az illető valamennyi személyes- és okmányadatát, a TAJ-számát és az adóazonosító jelét. Az e-személyi igazolvány az igénylő hozzájárulása esetén az állampolgár ujjnyomatát, illetve az elektronikus aláírásához szükséges adatait és aláíró tanúsítványát is tartalmazza. Továbbá igény szerint legfeljebb kettő, vészhelyzet esetén értesítendő telefonszámot. Aki a 65. életévét betöltötte, az kérheti a chipet nem tartalmazó, határidő nélkül érvényes igazolvány kiállítását is.

Az új eSzemélyi igazolvány ugyan még nem váltja ki a TAJ-kártyát és az adókártyát, de már lehetővé teszi az azonosítók modern, egyszerűbb módon történő igazolását.

Az új okmány az EU vonatkozó normáit követi. A középtávú cél az, hogy mind a magyar, mind az európai közigazgatási rendszerek, gazdasági szereplők és az európai határokon átnyúló belső piac által nyújtott szolgáltatások igénybe vehetők legyenek az eSzemélyi igazolvánnyal. A gyakorlatban így a magyar eSzemélyi igazolvánnyal elektronikusan lehet majd ügyeket intézni egy másik uniós állam felé is. Ez a jövőbe mutató képesség határok nélküli elektronikus ügyintézési lehetőséget biztosít.

Az igazolvány úti okmány funkciót is betölt, ami komfortosabbá teszi a magyar állampolgárok európai utazásait, ugyanis az igazolvány minden olyan határátlépésnél felhasználható, amelynél a schengeni vagy más államközi egyezmények lehetővé teszik. 2016. január 1-jétől az állampolgár a reptéri határátlépések során a zsilipkapus beléptető rendszereket is használhatja velük.

Az új okmányok érvényességi ideje a korábbi 10 év helyett 6 év, a 18 év alattiaknál 3 év. Az eSzemélyi igazolvány illetékmentes, a kiállítási határidő pedig a korábbi 20 napról 8 napra csökkent.

Az eSzemélyi összességében egy felhasználóbarát, biztonságos lehetőséget biztosít az állampolgároknak arra, hogy ügyeiket egyszerűbben, hatékonyabban, gyorsabban tudják intézni.

Az igénylés történhet az okmányirodai és kormányablak ügyfélszolgálatok bármelyikében, ahová személyesen vagy az 1818-as kormányzati ügyfélvonalon foglalhat időpontot.

Kezdőkép: google.com