Az elmaradt hatvani projekteket bemutató cikksorozatunkban ezúttal az egyik legfájóbbat, az egészségközpont-projektet, illetve annak sorsát mutatjuk be. A 200 millió forint összköltségvetésű projekt lényege, hogy egy modern, korszerű és jól megközelíthető épületbe (az úgynevezett Sárkány közbe) költözhetett volna a város hét fontos egészségügyi ellátási szolgáltatása:

– két gyermekorvosi rendelő

– három háziorvosi rendelő

– egy fogászat

– az óhatvani védőnői tanácsadó.

Ezen szolgáltatások mindegyike jelenleg olyan körülmények között működik, amelyek nem felelnek meg számos egészségügyi előírásnak, nem méltók a városhoz és annak polgáraihoz, valamint nehezen megközelíthetők.

A felsorolt szolgáltatásokat igénybe vevő hatvani lakosok egy, az életminőségüket jelentősen javító projekttől estek el. Lássuk, hogy mi történt a megyei döntéshozatal „átláthatatlan” rendszerében.

Már a pályázati szakaszban is lehetett sejteni, hogy baj lesz. Hatvan 2016. március 11-én nyújtotta be pályázatát. Azonban más pályázatokhoz hasonlóan itt is az a megmagyarázhatatlan dolog történt, hogy a hatvani pályázat beérkezését követően – 2016. április 4-én – változtattak az értékelési szempontrendszeren, azaz a pontozáson. Méghozzá úgy, hogy az a hatvani esélyeket csökkentette.

Az eredeti pontozás alapján az összes 45 pontból Hatvan számára 35 pont volt elérhető, ami legjobb esetben is 78 százalékot jelent. Ezt változtatták meg úgy, hogy az új pontozás szerint 40 pontot lehetett kapni, amelyből Hatvan számára csak 30 volt eleve elérhető (75 százalék). Öt-öt pont járt azért, ha a pályázó úgynevezett kedvezményezetti járásban található, illetve ha tízezer főnél alacsonyabb a lakossága. Ezeket a pontokat Hatvan objektíve nem tudja elnyerni, hiszen nem kedvezményezetti járásban fekszik, lakossága pedig meghaladja a 21 ezer főt. A 30 elérhető pontból azonban 30-at sikerült elérni, azaz Hatvan tökéletes pályázatot nyújtott be. Ezt mindenképp fontos hangsúlyozni, hiszen az elmúlt években több fórumon és a médiában időről időre elhangzott, hogy „nem jók a hatvani pályázatok”. A tények, azaz a pontszámok azonban önmagukért beszélnek.

Az önkormányzat birtokában lévő hivatalos értékelőlapok tanúsága szerint a Nemzetgazdasági Minisztérium ezen pályázatot is „támogatásra érdemesnek” minősítette. Ezt követően már csak a Megyei Közgyűlés döntése volt hátra, ahol megakadályozták a hatvani fejlesztést, mégpedig a következő indokokkal alátámasztva:

1. „a projektben vállalt kulcsindikátor és a projekt elszámolható összköltségének nagysága a területi szereplő által vállalt forrásarányos indikátor teljesülését nem az elvárt hatékonysággal segíti”

A valóságban a megyei vállalt kulcsindikátor: „a fejlesztéssel érintett egészségügyi alapellátást nyújtó szolgálatok (háziorvos, házi gyerekorvos, fogorvos, védőnői szolgálat és kapcsolódó ügyeleti ellátás, iskola-egészségügyi ellátás) száma. A megye által vállalt célérték: ITP 2018, 7 db. Azaz a hatvani projekt nemhogy nem az elvárt hatékonysággal járul hozzá az indikátor teljesüléséhez, hanem épp ellenkezőleg, önmagában teljesíti a teljes megyei vállalást!

2. „a Heves Megyei Területspecifikus melléklet 3.1. pont alapján Hatvan város nem tartozik a kedv. járások besorolásáról szóló 2902/2014. (XI:26.) Korm. rend. kedvezményezetti kategóriába és a besorolás feltételrendszereiről szóló 105/2015. (VI.23.) Korm. rendelet alapján sem kedvezményezett település”

3. „A Heves Megyei Területspecifikus melléklet 3.2. pont szerint Hatvan városa nem felel meg a megye által elvárt követelménynek jelen intézkedés vonatkozásában”

A 2. és 3. indok igaz, de ez a két szempont az, ami miatt 10 pontot veszített a hatvani pályázat. Ezek azonban csak a pontozást érintik, nem kizáró feltételek, azaz ezen indokok alapján nem lehet egy pályázatot elutasítani.

Kik adták nevüket ehhez a döntéshez? Heves Megye Közgyűlése létrehozott egy ideiglenes bizottságot Megyei Döntés-előkészítő és Pályázatértékelő Ideiglenes Bizottság néven. Ennek elnöke: Kómár József László, tagjai: Kovács Béla, Csik Balázs, Érsek Zsolt, Orbán Gábor Gyula, külső tagjai: Oroján Sándor, Doros Péter (2016. december 26-án Budai Ferencné lépett a helyébe).

Végezetül tekintsünk bele az egyik, a megye által a hatvaninál jobbnak ítélt, azaz nyertes pályázatba. Neve elhallgatását kérő forrásunk szerint a szomszédos Boldog település négy alapellátását egy épületbe történő integrálását célzó 100 millió forint összértékű projektben a négy rendelőhöz összesen egy közös 16 négyzetméteres várót terveztek. Vajon kap működési engedélyt?