Az év végi mulatságok alatt sem érdemes megfeledkeznünk egészségünk védelméről, ugyanis gyorsan azon kaphatjuk magunkat, hogy betegséggel indulunk az új évnek. A hideg téli időszak megterheli szervezetünket, december végére már jócskán kifogynak szervezetünkből a nyáron elraktározott D-vitamin források, ezért fokozottan figyelnünk kell immunrendszerünk állapotára.

A szakember szerint sokkal többen keresik fel a háziorvosokat és a patikákat ebben az időszakban, mint az év többi részében. – A betegek legtöbbször felső légúti panaszokkal érkeznek a háziorvosukhoz. Ezen betegségek közül főleg a megfázással, náthával találkozunk, ami általában megelőzhető a réteges öltözködéssel, vitaminok pótlásával, egészséges táplálkozással, a higiénés szabályok szigorú betartásával, rendszeres kézmosással – mondta Jakab Lajos háziorvos.

Az egyszerű nátha otthon is kezelhető bő folyadékfogyasztással, C-vitaminnal, láz- és fájdalomcsillapítóval. Ha a tünetek elhúzódnak és súlyosbodnak, akkor érdemes kezelőorvosunkat felkeresni és tanácsot kérni, hogy időben elkezdhessük a gyógykezelést és a további komplikációkat megelőzhessük. A nátha tünetei megegyezhetnek az influenza tüneteivel, de érdemes elkülöníteni a két betegséget, ami védőoltással megelőzhető. Az influenza tünetei: magas, elhúzódó láz, végtagfájdalom, izomfájdalom, gyengeség, kimerültség, fejfájás, száraz köhögés.

– A légúti betegségek mellett a húgyúti betegségek is gyakrabban fordulnak elő a hideg téli időszakban. Oka elsősorban a nem megfelelő öltözködés. Leginkább védendő terület a deréktáj. Fontos a megfelelő meleg cipő, réteges öltözködés is. A húgyúti betegségekre jellemző tünetek: fájdalmas, gyakori, csípős, véres vizeletürítés, láz, derék-alhasi fájdalom. Amennyiben valaki ilyen tüneteket észlel, mindenképp keresse fel háziorvosát – tette hozzá a háziorvos. A hideg téli időszakban a szakember szerint tanácsos sok folyadékot fogyasztani, leginkább forró mézes teát, meleg leveseket. Különösen fontos vitaminokat fogyasztani, leginkább a C- és D-vitamin pótlására kell figyelni. Együnk több zöldséget és gyümölcsöt a zsíros, emésztést megterhelő ételek helyett. Lehetőség szerint tartsuk be a higiénés rendszabályokat, mossunk gyakran kezet, használjunk zsebkendőt, kézfertőtlenítőt. Gyakran szellőztessünk otthonunkban, sétáljunk a friss levegőn mindennap. Amennyiben betartjuk a higiénés szabályokat és jobban figyelünk egészségünkre, akkor fitten és egészségesen indulhatunk neki az új esztendőnek.