Az árubemutatók célközönségét az idős, nyugdíjas korú, betegséggel küzdő emberek jelentik. Az árubemutatós tevékenységet folytató vállalkozások a korábbi években jellemzően postaládákba elhelyezett szórólapokkal invitálták az érdeklődőket az előadás helyszínére. A szórólapokon a termékbemutatót általában kirándulásokkal, vonzó programmal és ebéddel kötötték össze. A részvételért cserébe még apró ajándékokat is adtak. A szervező cégek a legtöbb esetben magányos időseket, nyugdíjasokat céloztak meg, akik a kirándulás miatt úgy érezték, hogy cserébe „hálával” tartoznak és olyan, többnyire magas áron kínált termékeket vásároltak meg, helyszínen közvetített hitelre, amelyekre valójában nem is volt szükségük. Az ilyen bemutatókat rendszerint éttermekben, fogadókban, kultúrházakban tartották meg. Az előadás alkalmával, többnyire nem tisztességes módszereket pl.: a termék gyógyhatására vonatkozó tisztességtelen tájékoztatást alkalmazva bemutatásra kerültek az értékesíteni kívánt, általában meglehetősen drága, a gyakorlatban semmilyen gyógyhatással nem rendelkező termékek. Az ilyen külső helyszíneken vásárolt termékek esetében a jogszabály lehetővé teszi a vevő részére, hogy 14 napon belül elálljon a szerződéstől, vagyis visszaadja a terméket a vállalkozásnak és visszakapja a termék árát – adta hírül a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnügyi Osztály Bűnmegelőzési Alosztálya.

Az árubemutatókkal kapcsolatos 2015. évi törvénymódosítás

  • bevezette az  ingyenes juttatás reklámjának tilalmát;
  • előírta  az ügyfélszolgálati előírások bevezetését és
  • megszüntette  a bemutatókon a hitelközvetítés lehetőségét

Az árubemutatós cégek a jogszabályi szigorítások miatt, a megváltozott körülményekhez alkalmazkodva a meghirdetett bemutatókat ma már elegáns magán-orvosi rendelőknek kinéző bejelentett üzletekben tartják meg. Az árubemutatók szervezői jelenleg leginkább telefonon keresik meg az érdeklődőket, vagy személyre szóló meghívót postáznak. A telefonszámokat, címeket korábbi bemutatókról, ismerősöktől szerzik be a vállalkozások. Használatosak olyan meghívók is, amelyek rejtvényt tartalmaznak és a helyes megfejtést beküldőknek ajándékot ígérnek. Előfordult, hogy a fogyasztót azzal keresték fel telefonon, hogy elmulasztotta visszaküldeni a neki címzett kérdőívet, ezért be kell fáradnia a megadott címre, hogy pótolja a kérdőív kitöltését. A bemutatókat az utóbbi időben többnyire „szűrővizsgálatként”, „egészségnapként”, „ingyenes állapotfelmérésként” hirdetik meg. Az ilyen jellegű üzletek kialakítása, valamint a fehér köpenybe öltözött alkalmazottak szintén a fogyasztók megtévesztését szolgálják, mivel a bemutatókon közreműködő személyek nemhogy orvosi, hanem egyéb egészségügyi végzettséggel sem rendelkeznek.

Az „egészségügyi vizsgálat” mindig nagyon rossz eredményt állapít meg és olyan, jellemzően erősen túlárazott terméket kínálnak megvételre, amely a vizsgálat során feltárt problémákra nyújt megoldást. Természetesen minden esetben kihangsúlyozzák a termékek egészségre gyakorolt, pozitív tulajdonságait, amelyek valóságosságát a későbbiek során már nem tudják bizonyítani. Az árubemutatók során az érdeklődőknek különböző lézerterápiás készülékeket, lézeres agystimulátort, alvásrendszereket (takaró, párna, derékalj), inframatracokat, ionizátorokat, segélyhívó okosórákat kínálnak megvételre.

Az esetek többségében az sem jelent akadályt, hogy nincs készpénz a fogyasztónál. Előfordul, hogy ilyen esetekben a vállalkozás felajánlja, hogy saját gépkocsiján bankba, bank-automatához kíséri vagy hazaszállítja a vásárlót, aki a lakásán fizetheti ki a termék – általában többszázezer forintos – vételárat, ami akár a beszerzési ár többszöröse is lehet.

Nagyon fontos, hogy az üzletben végzett kereskedelem esetén a vásárlót nem illeti meg a fentiekben említett elállási jog, így tehát a kereskedő nem köteles a termék visszavételére és a vételár visszatérítésére. Kérjük, hogy a fentiek alapján ne dőljenek be a hangzatos ígéreteknek, magabiztos előadóknak! Az ilyen „vizsgálat” során megvett terméktől nem várhatnak gyógyulást vagy az egészségi állapot javulását. Bármilyen egészségügyi probléma esetén inkább forduljanak háziorvosukhoz!

Ha mégis megtörténik a vásárlás, mit tehet a vevő?

A vásárlást követően minden esetben kérjük, hogy forduljanak a fogyasztóvédelmi hatósághoz, amely 2017-től a lakóhely szerinti járási hivatalokat jelenti. A járási hivatalokban a hatósági eljárás megindításán túl, az egyedi igényérvényesítéshez szükséges békéltető testület gyors és ingyenes eljárásának megindításához is tudnak segítséget nyújtani. Javasoljuk továbbá a rendőrség felkeresését is, ahol fogyasztók megtévesztése, vagy kuruzslás miatt tehetnek feljelentést.

 

Fogyasztóvédelmi és békéltető testületi elérhetőségek a Heves megyei járási hivatalokban találhatók.

Hatvani Járási Hivatal

3000 Hatvan, Balassi Bálint út 14.

Tel: 37/795-078